• Standaard header

Afslankonderzoek 2016

In mei / juni 2016 hielden wij onder 58 personen (7 mannen en 51 vrouwen) in Goor een afslankonderzoek.

Het doel was om te zien wat het effect was van slechts 5 weken, 2x per week 35 minuten bewegen en enigszins letten op je voeding (geen strak dieet maar wel voedingsvoorschriften door ons gegeven).
Voorwaarden voor deelname waren: minimaal 18 jaar oud, minimaal 5 kg overgewicht en laatste jaar niet of niet veel gesport.

Verderop op deze pagina zie de resultaten van het afslankonderzoek.
Voor de resultaatberekening zijn de meetgegevens van gewicht en vetpercentage meegenomen. 
Er zijn 3 meetmomenten voor de berekening opgenomen, te weten: de startmeting, meting na c.a. 2 weken, en eindmeting na 5 weken. 

Ook afslanken?

Vul dan onderstaand formulier in en klik op verzenden. Wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

Hieronder zie je de prachtige resultaten! Onder de grafieken vind je nog diverse conclusies die wij konden trekken uit het verloop en de metingen van het onderzoek.

Conclusies 

  • Bijna een kilo per week afvallen, gewoon door regelmatig te bewegen en op je voeding te letten, blijkt gewoon haalbaar! 
    Hier is geen speld tussen te krijgen, gezien de resultaten. Je hoeft niet streng te diëten,  crash-diëten zijn al helemaal uit den boze. Belangrijk is dat je met plezier, op je eigen niveau, met steun en coaching, voldoende beweging zoekt en wat meer op je voeding let (bewustwording van wat je eet). 

  • Mannen lijken volhardender in het volgen van het programma dan vrouwen. 
    Het verschil zit hem waarschijnlijk in het feit dat mannen gewoon wat sneller af vallen dan vrouwen. Dat is uit vele onderzoeken gebleken. Het komt met name doordat mannen een hoger percentage aan spierweefsel hebben dan vrouwen en daardoor sneller en meer calorieën verbranden. En een snel merkbaar resultaat is natuurlijk motiverend. 

  • Enkele personen blijken wel in kg af te vallen, maar niet of nauwelijks in vetpercentage. Hoe kan dat? (dit is overigens niet zichtbaar in de gemiddelde resultaten, maar wel in de detailgegevens van het onderzoek) 
    We zien dit vooral ook in de eerste dagen / weken. Dan verlies je vaak ook meer vocht (dus gewicht) terwijl je lichaam nog niet in cadans is qua voeding, beweging en verbranding. De balans tussen voeding en beweging zal uiteindelijk ervoor zorgen dat je vetpercentage zal verminderen. Een ander belangrijk aspect is dat je op de juiste wijze traint. Doe ook met regelmaat iets aan krachttraining (dat kan ook met bepaalde groepslessen). Wanneer je spiermassa namelijk afneemt (is gewicht) kan dit als gevolg hebben dat dit in verhouding met je vetpercentage uit balans raakt.  

  • Er is een groot verschil in gemiddeld vetpercentage tussen mannen en vrouwen.  
    Het is van nature zo dat mannen een lager vetpercentage hebben dan vrouwen. Mannen hebben een hoger percentage aan spiermassa terwijl bij vrouwen het vetpercentage op heupen en borsten hoger is. Overigens hebben mensen (mannen en vrouwen) wanneer zij ouder worden een hoger vetpercentage. 

  • Ik zie geen BMI in de resultaten. Is dat niet een belangrijk gegeven dat getoond zou moeten worden? 
    De BMI is slechts een indicator die berekend wordt op basis van je lengte en gewicht. Het vetpercentage is een veel betrouwbaarder gegeven om inzicht te verkrijgen in je gezondheid en zegt heel veel over je gezondheid, en bepaalt of je in meer of mindere mate risico’s loopt ten aanzien van je gezondheid. 

  • Personen die zich goed aan het programma hebben gehouden blijken verreweg het beste resultaat te hebben behaald in 5 weken. 
    Alleen je voedings- en eetpatroon aanpassen is gewoon niet voldoende. Alleen beweging zoeken zonder rekening te houden met je voeding zal ook beperktere resultaten opleveren. Het is een bewezen feit dat alleen een juiste balans tussen voeding en beweging optimale resultaten voor gewichtsverlies en –beheersing kunnen opleveren.  

  • Het meeste resultaat lijkt behaald te zijn in de laatste paar weken van het programma.  
    Wanneer je een programma gaat volgen, zoals met het Afslankonderzoek, zal je lichaam tijd nodig hebben om in balans te raken qua voeding en verbranding. Dat gaat bij de ene persoon sneller dan bij de ander. Bovendien zal je in de beginfase meer vocht verliezen waardoor je wel al wat kilo’s kwijt lijkt te raken. Maar pas na enige tijd zal je structureel merkbaardere resultaten behalen qua vetpercentage, die je ook naderhand beter kunt behouden. Met regelmaat sporten zal het beste resultaat opleveren. Pas na enkele weken ben je zelf, en is je lichaam, aan die regelmaat gewend. 

  • Voor sommige deelnemers bleek het volgen van het voedingsplan niet werkbaar.  
    Van deze personen hebben we dus helaas ook geen bruikbare meetgegevens kunnen meetellen voor het eindresultaat. Wel hebben we de meesten alsnog goed op weg kunnen helpen met een alternatief voedingsprogramma uit ons eigen TrotsOpJezelf afslankprogramma. Dat bleek vaak naar tevredenheid te werken waardoor er, buiten het Afslankprogramma om, toch nog een mooi resultaat behaald kon worden. 

Nieuws

  • Begin de Lente Fit en Slank bij Movado Sports

    Begin de Lente Gezond bij Movado Sports en wordt fit bij één va...

    Lees meer
  • TV opnames RTL4 Lifestyle Experience bij Movado in Goor!

    VRIJDAG 16 FEBRUARI; TV OPNAMES VAN RTL4 BIJ MOVADO SPORTS IN GOOR!  Wi...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Groepslessen

    Groepslessen

    Start met de Gratis Proefweek en ervaar de leukste groepslessen van Goor en Holten.

    Ga naar groepslessen
  • Lesrooster

    Lesrooster

    Alle lestijden in één overzicht. Reserveer direct jouw plek!

    Meer info
  • Beweegmenu

    Beweegmenu

    Het BeweegMenu van Movado Sports, biedt je een uitgebreide ‘menukaart’ van activiteiten.

    Meer info
  • SuccesPlan

    SuccesPlan

    Mis je de motivatie en houvast om je doel te bereiken? Met het SuccesPlan word jij optimaal gecoached!

    Meer info
  • Petra - 53 jr.

    "Maar nu met E Gym , wil ik elke dag wel 2 rondjes trainen."

    Petra - 53 jr.
  • Lauri - 22 jr.

    "Een van de voordelen is dan ook dat mijn houding tijdens het trainen in de eGym-Cirkel altijd goed is en ik blessures voorkom."

    Lauri - 22 jr.
  • Jan - 53 jr.

    "Na 6 keer bij de eGYM te zijn geweest moest ik opnieuw een krachttest uitvoeren. Direct was er al een verbetering zichtbaar."

    Jan - 53 jr.